Diet drinks cause greater risk of heart attacks and strokes

By Rajan | Thursday, February 10th, 2011
Share |

A novel study of nearly three thousand people found that those who had diet drink daily were more prone to have vascular problems by up to sixty percent, in comparison to those who did not drink carbonated drinks. The excessive intake of sugar-free fizzy drinks could raise the risk of having a heart attack or stroke.

If their results are corroborated with future studies, then it would recommended that diet soda may not be best possible alternative for sugar-sweetened drinks for defense against vascular results, explained researchers Hannah Gardener. The study participates had to explain if they drank regular fizzy drinks, diet fizzy drinks and a mixture of the two.

According to Dr Sharlin Ahmed from The Stroke Association, on the basis of this study, drinking diet fizzy drinks on a regular basis could pose the same or even higher risk for cardiovascular disease as standard fizzy drinks, providing a word of warning to those who often opt for diet versions in order to be healthy.

Everybody can diminish their risk of stroke by consuming a balanced diet, which is low in salt, saturated fat and exercising regularly. The trail did not include statistic on the nature of diet and habitual drinks consumed however, that could have provide additional information about the affects of drinks of different brands on the participants.

Further studies would have to be carried out to discover how drinking diet drinks possibly increased the risk of cardiovascular diseases, explained Dr Gardener, an epidemiologist from the University of Miami Miller School of Medicine.


Share

Add a Comment
Have your say, add a comment
If you want an image to show with your comment, go get a gravatar!